چرا از زیتگاه ها حفاظت می کنیم؟
ایران دارای تنوع زیستی است. شاید از خودتان سؤال کنید که چرا حفظ تنوع زیستی مهم است؟ یا چرا مراقبت از زیستگاه ها لازم و ضروری است؟
برخی از مهم ترین دلایل حفاظت از زیستگاه ها عبارتند از:
1_سپاسگزاری از نعمت های خداوند: خداوند، محیط زندگی انسان را سرشار از تنوع و زیبایی آفریده است تا انسان ها از نعمت های خدا استفاده کنند. درست ٔ یکی از راه های شکر گزاری از نعمت های الهی این است که رابطه و صحیح با طبیعت داشته باشیم.
2-لذت بردن از زیبایی ها و تفکر در آفرینش: انسان از دیدن منظره های طبیعی لذت می برد. ما با دیدن جلوه های طبیعی به عظمت آفرینش خداوند پی می بریم. ما برخی اوقات ،همه فراغت خود را در دامن طبیعت می گذرانیم احساس آرامش بیشتری می کنیم. اگر زیستگاه ها، تخریب یا نابود شوند، انسان از نعمت استفاده و دیدن این زیبایی ها محروم می شود.
3- حق حیات:انسان، تنها موجود زندهروی زمین نیست،سایر موجودات زنده نیز حق حیات دارند و مثل انسان، مخلوق خداوند هستند. انسان ها می توانند فقط در حدی که نیاز هایشان را برآورده کنند، از طبیعت بهره برداری کنند و حق ندارند به دلیل زیاده روی در مصرف یا سود جویی، گونه ها را نابود کنند.
4-وابستگی موجودات زنده به یکدیگر: همه موجودات زنده برای ادامه زندگی به یکدیگر وابسته هستند.وقتی برخی گونه های یک زیستگاه نابود می شوند، غذای برخی گونه های دیگرکم می شود و آن گونه نیز شروع به کاهش می کند، در نتیجه تعادل زندگی در آنجا به هم می خورد.
5-فواید گیاهان و جانوران: بعضی از جانوران و گیاهان منابع غذایی برای انسان ها هستند. ما از گوشت برخی دام ها یا پرندگان و میوه ها، غلات، سبزیجات و چای تغذیه می کنیم. بعضی از گیاهان خاصیت دارویی دارند و برای درمان بیماری ها استفاده می شوند. بخشی از دارو هایی که در داروخانه ها فروخته می شوند،از عصاره گیاهان به دست آمده است. 